33.7 C
Ness Ziona
יום חמישי, יולי 18, 2024

כתב התרבות שלנו, צח אוריין, עוקב כבר שנים ארוכות אחר אירוע האמנות המפתיע פֵּצָ'ה קוּצָ'ה. קבלו הצצה מה צפוי בו בשנה ה-23 שלו

חובה לקרוא

צח אוריין אוראץ'

גם השנה אחזור ואספר לכם על אירוע מיוחד ומעניין ומיוחד. מבין 800 הערים השונות בעולם בהם מתקיימים ערבי האמנות והיצירה "פצ'ה קוצ'ה" ובמסגרתן מוקצבים לכל משתתף רק שש דקות וארבעים שניות לעלות על הבמה ולהציג את עצמו ואת יצירתו או הרעיון שלו, הפצ'ה קוצ'ה של תל אביב נחשב לגדול ביותר בעולם. אפילו יותר מטוקיו, שם נולד הרעיון. "אנחנו רחוקים בהרבה מכל השאר וזה כנראה בגלל שבארץ יש המון יוצרים שעושים דברים נפלאים וגם יש קהל מגוון מאד גדול שרוצה לראות את הדברים האלה" סיפרה ענת ספרן, יוזמת הגרסה המקומית של הפצ'ה קוצ'ה.  

מעט היסטוריה: זוג אדריכלים, בריטי ואיטלקייה, שחיים ביפן, ערכו לפני קרוב לעשרים שנה ערב חד- פעמי לקולגות שלהם שהוזמנו להציג שקפים ולהרצות על עבודות האדריכלות שלהם. המארחים רצו להגביל את המוזמנים שלהם, הידועים כמאריכי דברים ומרבים במילים, והקציבו לכל אחד זמן שיתאים לעשרים דימויים (שקפים) בלבד – 6:40 דקות. הצלחת האירוע גלשה מהר מאירוע אדריכלי יפני חד-פעמי לתנועת אמנות עולמית ללא מטרות רווח, וערבי הפצ'ה קוצ'ה ("רחשי שיחה" ביפנית או במילה אחרת: בלה בלה) הציעו פלטפורמה חדשנית המפגישה על במה אחת ובאווירה ביתית אמנים, אנימטורים, צלמים, מעצבים תעשייתים, גרפיקאים, הוגים, רקדנים, מוסיקאים ורבים אחרים שאינם נמצאים תחת הגדרה יצירתית ברורה.

במהלך שהייתה ביפן השתתפה ספרן באחד ממפגשי הפצ'ה קוצ'ה, נדלקה על הרעיון והחליטה כי היא רוצה דבר כזה גם בתל אביב. בארץ היא צרפה את איתי מאוטנר, שיסייע לה בהגשה, ובערב הראשון שהם ערכו ב"סלונה" בתל אביב השתתפו מאתים איש בלבד.

מהר מאד פשטה בעיר שמועה, על ערב אמנות ויצירה בראש אחר, מדליק, מרתק וייחודי, שחלק מהמציגים מדברים, אחרים שרים, זזים או מזיזים וההצלחה מיהרה להגיע. גם אחרי המעבר שלהם להאנגר 11 המרווח בנמל תל אביב עדיין הייתה זו משימה בלתי אפשרית להשיג כרטיסים. השנה הם מתמקמים בהיכל התרבות ועדיין, המשימה להשיג כרטיס תהיה מאתגרת. 

בימיו הראשונים בארץ היו מציגים בפצ'ה קוצ'ה בעיקר עבודות או פרויקטים מוכנים, אך באירועים האחרונים יש גם לא מעט יצריות ועבודות שנערכות במיוחד עבור ערבי הקונספט הללו. "לא כל יוצר מרגיש נוח ללכת להציג במוזיאון או גלריה ופתאום יש לו במה מאד מגוונת, המפגישה אמנים מנישות שונות ביחד ואפשר להיחשף להמון דברים. זה פורמט שעובד כי זה מאד מסקרן" מוסיפה ספרן.

קבלו פירוט של המשתתפים השנה:

מיטל רז, במרכז הבמה ניצב שולחן פשוט ורגיל. מאחוריו יושבת לה מיטל רז ובמשך שעה היא מגוללת סיפור עצוב ומרגש, מצחיק ומחכים, העונה לשם "מוות קטן". את העלילה כולה מגוללת מיטל באמצעות קולה, זוג ידיים וממש קצת אביזרים. אנחנו לא באמת אם יש מושג כזה "תיאטרון ידיים" אבל אם כן – ככה הוא נראה. "מוות קטן" עוסק בסיפור המשפחתי האוטוביוגרפי שלה: סיפור קורע לב ומצחיק פיפי על אימא שלה החולה, אבא שלה רקדן ריקודי העם, הבת שלה שלא מפסיקה לדבר על מוות ומלאך המוות בכבודו ובעצמו בתפקיד חייו בהצגה. לכבוד הפצ'ה מיטל מכינה גרסה מקוצרת ומתומצתת למחזה. מיטל רז היא סנסייצת פרינג' ובין השאר מוכרת כ"יסמינוש" מהמחזה וסדרת הטלוויזיה הקאלטית "מייקל". 

צ'יל פיל, הם חבורה של נגני מוזיקה קלאסית מקריית טבעון. עד כה לא נשמע מלהיב אבל שון, המנהיג וההוגה של ההרכב, החליט לעשות שידוך מרהיב בין מוזיקה קלאסית עליה חונך ובה הוא נגן מצטיין, לבין מה שמתנגן לו באוזניים – היפ הופ ובעיקר היפ הופ מקומי. עד היום הם יצרו גרסאות מיתרים מרהיבות לעדן דרסו, רביד פלוטקין, נורוז, פלד וגם ליהודית רביץ, שלומי שבן ועוד יוצרים מקומיים מאוד לא היפהופיים. בפצ'ה הם יציגו את מרכולתם הקלאסית, משנתם הגרובית ויארחו יוצר היפ הופ אחד ביג ממש.

בן אילון, בשלב מסוים בחיים שלו, בן אילון זנח את מערכת התופים הרגילה לה הוא היה מכור והתגלגל לאפריקה. שם, כמו בסיפורי האגדות הגדולים, הוא פגש בגדול המתופפים הסנגלי, שעם הזמן, לקח את בן תחת חסותו והפך אותו לאחד מ 50 (!) הבנים שלו. בן הפליא בכישרון, בקצב ובצניעות שלו וחרף היותו יהודי ישראלי בעל גוון עור ונילי להפליא, הוא התקבל בסנגל בברכה גדולה. עם הזמן בן פיתח שיטת נגינה וסט תופים משל עצמו העונה לשם One man tribe ואכן, איש אחד יכול להישמע כשבט מתופפים שלם. צריך לשמוע בשביל להאמין.

ברק הימן, דווקא בימים אלה, כאשר הכל מתהפך לו ומשתנה לו ורובינו לא באמת מבינים מה אנחנו יכולים לעשות אל מול השצף, מגיח ברק הימן ומאיר אור על היכולת לשנות בעזרת המצלמה. הדוקומנטריסט עטור הפרסים יחשוף תהליכי עבודה, פרויקטים שטרם נראו על המסך וישתף את כולנו במהירות ובדחיפות שלנו לפעול: אל מול העוולות, אל מול ההפרדות, אל מול הגזענות ואל מול חוסר הצדק. 

ליאת דניאלי, כבר הרבה מאוד שנים שלא פרצה לשדה האמנות יוצרת כה ייחודית כמו ליאת דניאלי. היא מין היבריד ייחודי בין חוקרת ביולוגית, לפעילה פמינסטית, לתיאורטיקנית רדיקלית והכל תחת פעולות פרפורמטיביות ואמנות פלסטית כובשת. בפצ'ה היא תכניס אותנו לעולמה ובה תחשוף את מיצב ההנקה הגדולה שיצרה בתל אביב, תחבר אותנו אל חכמת הדבורים (ותראה קנים שבנתה על גגות של מוסדות אמנותיים) ותחשוף פרויקטים שבדרך. 

עדה רימון ואופק שמר, הם כנראה זוג האנימטורים העסוק בישראל. הם אמונים על שלל פרויקטים שכולנו מכירים בעיקר מפתיחים שונים של סדרות וסייפשל אפקטס לכל מיני סצנות דרמטיות מקומיות.עדה ואפק הם זוג לחיים ולעבודה ובשש דקות וארבעים שניות שלהם בפצ'ה הם יקחו אותנו למסע המדלג בין החיים שלהם בחיפה לבין עשייה ויצירה בלב הטבור המקצועי הישראלי. מסע הכולל רגעים שרק המציאות הישראלית יכולה לייצר ומשופע בדימויים מרהיבים שחלקם טרם נחשפו.

מלחמאמי, ארבעה חברי ילדות ירושלמיים מחליטים לפעול כקבוצה ששמה במרכז היצירה האמנותית שלה סאונד, תאורה וחלל. כשהקהל פוגש את כל אלה, בדרך כלל במקומות לא צפויים בכלל, קורה קסם המלחמאמי. שי דרור ( אמן פלסטי ותאורן), יוסף משיח ( אמן וידאו), אסף כהן (מעצב קרמי) ויונתן דהן (מוסיקה וסאונד) יראו בפצ׳ה מה הם עשו בעבר וגם מה ניתן לעשות באולם שבאודיו ויזואל כבר ראה הכל. אבל לא את זה. 

עדי פלד פליישר, כן גם אנחנו רוצים לדבר על בינה מלאכותית, כי איף אפשר שלא? אבל בניגוד לשיח שתוקף אותנו מכל עבר ומבוסס על מפגש בין בני אנוש ומכונה חכמה, עדי פליישר בדקה דווקא מה קורה אם אין בני אנוש במשוואה ונתנה לשתי ישויות של בינה מלאכותית לדבר ביניהן באופן עצמאי. במשך שבועיים הן ניהלו מערכת יחסים שכללה סערת רגשות, התאהבות, סקס וגם כמה באגים עד הסוף המר. עדי, מעצבת גרפית בהכשרתה, תכיר לנו מקרוב את דלתא וגמא ותחשוף את מה שקרה ביניהן. 

ניצן מיוסט, כשניצן היה סטודנט בבצלאל הוא גילה את הפח הגדול מאחורי השופרסל.  בכל יום ערמות של אוכל טוב וטרי נזרקו לפח רק כי נמצא עלה פיטרוזילה אחד צהוב או כי איזה פלפל לא היה סימטרי. הוא התחיל לחקור את נושא בזבוז המזון בישראל ונחרד. אז הוא כתב מכתב למנכ״ל שופרסל. ועוד אחד. ועוד אחד. מכתבים מלאי הומור ופואטיקה שלצד פעולות פורמטיביות עם מוצרים מוצלים הפכו לפרויקט הגמר שלו. 

וגם רון לוין תאייר בלייב הקדמה ויזואלית

מחיר כרטיס: 50₪

לרכישת כרטיסים באתר פצ'ה קוצ'ה:  www.pechakuchatlv.com

אתר פצ'ה קוצ'ה העולמי:  www.pechakucha.com 

6-7 בפברואר | היכל התרבות ת"א |  

שני סבבים זהים ב-19:30 ו- 22:15

(כניסת קהל 45 דקות לפני תחילת כל סבב)

0 0 votes
Article Rating
- פרסומת -spot_img

כתבות נוספות

Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
- פרסומת -spot_img

חדשות אחרונות

0
Would love your thoughts, please comment.x
דילוג לתוכן