19.6 C
Ness Ziona
יום ראשון, אפריל 21, 2024

לראשונה: שרת החינוך ד"ר יפעת שאשא ביטון קובעת הנחיות רשמיות למתן מענים לתלמידים להט"בים במערכת החינוך

חובה לקרוא

משרד החינוך מפרסם היום (ג') לראשונה מסמך קווים מנחים למתן תחושת מוגנות ומענה מיטיב לילדים ובני נוער להט"בים ולמשפחות הקשת במערכת החינוך.
ההנחיות גובשו להבטחת רווחתם הנפשית וחוסנם הרגשי של תלמידים המתמודדים עם תהליכים אישיים, משפחתיים וחברתיים.

המסמך מציג קווים מנחים במטרה לסייע לצוות החינוכי להעניק לתלמידי ולתלמידות הקהילה הלהט״בית מענה מותאם, רגיש ומכבד במסגרת הבית ספרית ולהשתית במוסדות החינוך אקלים סובלני ומוגן.

המסמך מעלה את המודעות לסוגיה ומספק כלים להתערבות עבור צוותי החינוך והטיפול בהתנהלותם סביב סוגיות הקשורות בליווי נערות ונערים מקהילת הלהט״ב והוריהם ברמה המערכתית והאישית, בתוך המסגרת החינוכית ומחוצה לה.

ההנחיות גובשו על ידי השירות הפסיכולוגי ייעוצי של משרד החינוך, בשיתוף עם הנהגת ההורים הארצית, ארגוני הקהילה הלהט"בית, גורמים מהאקדמיה ואנשי מקצוע מומחים.

יישומו מחייב רגישות והתאמה תרבותית ובמידת הצורך היוועצות עם אנשי המקצוע של השירות הפסיכולוגי ייעוצי בחברות השונות, לאור הזרמים השונים במערכת החינוך.

*שרת החינוך, ד״ר יפעת שאשא ביטון:* ״מערכת החינוך חייבת לתת מענה שוויוני, ראוי ומכיל לכלל התלמידים הנמצאים בה. ההנחיות שגיבשנו עם הגורמים המקצועיים מבטאים את הניסיון הנרכש במשך שנים, ומעניקות לכל מוסד חינוכי וצוותי ההוראה שבו כלים ליצירת מרחב בטוח ותחושת מוגנות ושייכות לתלמידות ולתלמידים הלהט״בים, למשפחותיהם, ולכלל השותפים בקהילת בית הספר."

*בתוך כך המסמך כולל התייחסות:*

1. גיבוש, עדכון והפעלה של תקנון בית ספרי – יש לנסח תקנון בית ספרי השומר ומגן על כל פרט במוסד החינוכי, שמבהיר כי אין מקום להדרה ולאפליה (לרשות בתי הספר חוזר מנכ״ל אקלים חינוכי מיטבי- 2015).

2. הכשרת הצוות החינוכי – יש להקפיד שהצוות החינוכי יוכשר בנושא, ויקבל כלים לפעול באופן מותאם ורגיש אשר לוקח בחשבון את השלב ההתפתחותי של הילדים, הילדות, בנות ובני הנוער וכמובן את השונות התרבותית והמגזרית.

3. קשר והתנהלות עם משפחות הגאות בבית הספר – יש חשיבות לשיח חינוכי מאפשר ולא שיפוטי המאזכר מגוון של הרכבים משפחתיים. חשוב להקפיד על לשון פנייה רגישה במסמכים בית ספריים ובשיח עם ילדים ובני נוער והורים.

4. עקרונות לשיח ייעוצי עם תלמיד/ה הפונה לאיש החינוך סביב סוגית הנטייה המינית ו/או המגדרית – יצירת מרחב שיח מאפשר, מתן תמיכה רגשית, ליווי בהתאם לקצב האישי, שמירה על סודיות ופרטיות, איתור גורמי סיכון/חוסן, יצירת תחושת מוגנות, וכל זאת מתוך רגישות תרבותית.

5. בניית תכנית אישית ומערכתית – בהתאם לצרכים ולאחר היוועצות, בהתאמה לתלמיד/ה ובהתאמה לכיתה ולבית הספר כולו על פי צורך.

6. התייחסות לתלמידים טרנסג׳נדרים – על בסיס העקרונות של קיום דיאלוג עם התלמיד בנוגע לרצונותיו, צרכיו והשלב בו הוא נמצא; בחינת האפשרות לשיתוף וגיוס הורי התלמיד; במקרים בהם ניתן לשתף את ההורים, קיום דיאלוג עם ההורים בנוגע לסוגיות השונות העולות; קיום היוועצות עם יועצת ביה״ס, פסיכולוג ביה״ס, מדריכי שפ״י ואנשי מקצוע נוספים; בחינת אפשרויות המוסד החינוכי ליישם את הצרכים העולים. המסמך מפרט כי על בסיס עקרונות אלה יש לפעול בסוגיות הבאות: לשון הפנייה, לינה משותפת, שיעורי חינוך גופני, פעילות חינוכית בה קיימת הפרדה מגדרית, נגישות לחדר השירותים וקוד לבוש.

בסוגיית לשון הפנייה, בתי הספר מונחים לקיים עם התלמידים דיאלוג לגבי רצונותיהם וצרכיהם, ובכלל זאת לברר מהי לשון הפנייה המועדפת עליהם, התואמת את האופן שבו הם תופסים את זהותם המגדרית.

מתן מענה מותאם יאפשר תחושת מוגנות ומענה מיטיב לאוכלוסייה זו ולכלל התלמידים.

0 0 votes
Article Rating
- פרסומת -spot_img

כתבות נוספות

Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
- פרסומת -spot_img

חדשות אחרונות

0
Would love your thoughts, please comment.x
דילוג לתוכן