32.1 C
Ness Ziona
יום שלישי, אפריל 23, 2024

בחירות – פרק ב' והפעם: בחירות וילדים

חובה לקרוא

בטור השבועי הקודם בחרתי לכתוב על מחיר בחירה – תהליך והשלכות.

השבוע, בהסתמך על כתבה זו, אקדיש את הטור לבחירות של ילדים וכיצד אנו המבוגרים יכולים לסייע להם ללמוד בחירה- התמודדות וצמיחה כאחד.

בחירה מטבעה היא העדפה של אופציה מתוך מאגר אפשרויות, זאת כבר אמרנו.

בחירה נעשית תוך הישענות על יכולות קוגניטיביות ורגשיות – תחושות ותובנות ובגרות מספקת להבין שבחירה משמעותה העדפה וויתור. ילדים יתקשו לעבור תהליך נכון בשל שלב התפתחותי ראשוני, בו יכולות אלה עדיין אינן בשלות דיין. משום כך,  בחירה עלולה להיות חוויה מתסכלת בשל עצם הצורך וההבנה שיש לוותר. היכולת לחשוב עתיד והשלכות, מוגבלת והתמקדותם באופן טבעי היא ברמה של  "Here and now " .זהו תהליך המשתכלל תוך כדי תנועה וגדילה.

 דמיינו ילד העומד בפני ערימה גדולה של גולות והוא מתבקש לבחור הושטת היד הראשונה תיעשה מתוך חדווה והתלהבות, כי עדיין אינו מתמודד עם צורך בוויתור. יקח אחת ועוד אחת ועוד אחת… ידיו תתחלנה להתמלא.. חלק מהגולות תגלושנה מהיד. זאת שנותרה בערימה תיראה לו אטרקטיבית יותר מזו שלקח… כך תהליך שאמור להציע לו שפע והנאה, הופך מתסכל .

תמונת אילוסטרציה

ככל שיגדל, יבין שיוכל לחשוב יותר על האופן בו יבצע את הבחירה. ימלא שקית, או יקלוט שהגולות די דומות ואין צורך בחלקן ..ישכיל לשכלל את ההתמודדות שלו עם המצב. נכון לרגע זה, תפיסתו מוגבלת.

התמודדות עם תרגיל חשבון תהפוך מהנה או מתסכלת בהתאם להבנה שלו את הדברים באותו רגע, או בעוצמת האת המורה מח או את עצמו בניצחון על הקושי. ילד יתקשה מאד להמשיך להתמודד עם התרגיל , כי הוא חושב בעתיד להיות מדען . החשיבה היא ברמה של "כאן ועכשיו."  

פאזל של מספר רב מדי של חלקים, עלול ליצור תחושת אין אונים ואי הצלחה והייאוש ימהר להגיע.

אז מה חשוב לזכור?

  1. בחירה נכונה של ילדים היא תהליך נלמד ונשען גם על כוחות וניסיון אישי שלהם וגם על הכוונה שלנו.
  1. ככל שהגיל צעיר יותר , חשוב לצמצם עבורם את שפע האפשרויות. במקום : "קח מה שאתה רוצה" נציע: "איזה אתה רוצה? זה או זה?" דרך הצמצום נאפשר לו לתרגל בחירה וויתור , בסיטואציה מכילה , מגבילה ופחות מבלבלת.
  1. נעזור לו להבין את המחיר והאחריות שיש בבחירה. מה הוא מרוויח ועל מה הוא מוותר, במונחים שהוא מבין.
  1. מבוגר יכול לחסוך לפנסיה רואה עתיד.. לילד להציע אופק קרוב בהרבה. מחר, או כשתחזור מהגן  תוכל לקחת את מה שוויתרת היום. (עתיד שהוא יכול להעריך). ככל שיתבגר, האופק יתרחב.
  1. חשוב מאד! להפריד עבורו מצבים בהם יש לו אפשרות בחירה ובין אלו שהדברים אינם נתונים לבחירתו. הוא לא יכול לבחור לא ללכת לבית ספר או לבחור להכות את אחיו אבל יכול לבחור מה הוא רוצה בכריך. עצם ההפרדה מסייעת בארגון מחשבה ושמירת גבולות.
  1. מרגע שהוא בחר- יש להתייחס בכבוד לבחירה. אם בחירתו לא היתה מוצלחת עבורו והיתה בניגוד להמלצה שלנו, נימנע מהמשפט הנדוש: "אמרתי לך!", אלא ננסה ללקט עבורו את המתנות שקיבל מעצם הבחירה: "איזה יופי, עכשיו אתה יודע שבזה לא תבחר יותר.. כל הכבוד שניסית.. לא יכולת לדעת מראש.. אני סומכת עליך.. בפעם הבאה וכו'..) 
  1. נזכור שתהליך בחירה שנעשה מתוך הכוונה, הכלה ועידוד בילדות, יביא עמו בחירות עם תעוזה מושכלת, התחשבות ואהבה בבגרות. 

הבהרות, שאלות, הארות- תתקבלנה בשמחה.

*הטור האישי של עדנה שטרית, בעלת תואר שני בעבודה סוציאלית MSW, מטפלת במבוגרים, ילדים ונוער, מדריכת הורים ומאמנת אישית*

5 1 vote
Article Rating
- פרסומת -spot_img

כתבות נוספות

Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
- פרסומת -spot_img

חדשות אחרונות

0
Would love your thoughts, please comment.x
דילוג לתוכן