28.6 C
Ness Ziona
יום שלישי, אפריל 23, 2024

הורים וילדים- להרגיע את המרגיעים.

חובה לקרוא

השנה האחרונה קיפלה אל תוכה שני אירועים מאתגרים במיוחד (הקורונה והמלחמה)  שהותירו אפילו אותנו, למודי הקרבות, חסרי אונים מול עצמנו  ולא פחות- מול הילדים שלנו. עם זאת,ניתנה לנו הזדמנות טובה  לבחון את העמידות שלנו במצבים מעוררי לחץ ודחק, להכין את "המקלט הנפשי" לאירועים הבאים.

התמודדות עם כל אתגר נגזרת ממאזן הכוחות בין היכולות והעוצמה שלנו לתת מענה מחד, מול עוצמת האיום החיצוני, מאידך. ככל שהיכולות שלנו גבוהות יותר מהאיום, כך נכיל ונתנהל טוב יותר מולו. מנגד איום שאיננו ערוכים לו יפר את האיזון הפנימי ויביא אתו תחושות חרדה וחוסר אונים.

באופן שאינו מפתיע, אנו מזינים את הילדים שלנו בפירות ההתמודדות שלנו- לשבט או לחסד. לא מעט ילדים, בעקבות מצבי דחק, נתקפים בחרדה, הסתגרות, אי שקט, נסיגה להרטבות באופן שאינו תואם גיל, מתח, אלימות, הפרעות אכילה ושינה ועוד..

לכן, הפעם אני מבקשת להקדיש הטור דווקא לנו ההורים, להציע תובנות ולהרחיב עבורנו את "ארגז כלים" באופן שיאפשר לנו להירגע ורק אחר כך- להרגיע (תקף גם לכל מי שנמצא בעמדת ניהול).

אין לנו שליטה על המציאות,  אלא רק על ההתנהלות שלנו מולה.

 בידינו הכוח לבחור אם לראות בתופעה "סוף עולם" או אתגר והזדמנות לשכלול מיומנויות אישיות והוריות. מודעות ושינויים בדפוסי חשיבה והתנהגות, יסייעו בהכלה של האתגר וכתוצאה מכך גם יקבעו את איכות ההתמודדות אתו

"אני הפחד נעים להכיר"

להפוך חרדה לפחד. חרדה -משתקת. פחד הוא רגש מותאם המגן עלינו מפני סכנה צפויה ודוחף אותנו להיערך בהתאם. תפקידו קריטי להמשך הקיום שלנו. לכן חשוב לתת לו מקום, "להתיידד" אתו ולהבין את נחיצותו.  פעולות והכוונה נכונה יסייעו לצאת מהשיתוק לעשייה בונה, לצד הפחד. 

פעולות שחרור והטענה: 

תפילה,  אמונה, אכילה, ספורט והרבה הומור גם "שחור", לכולם אפקט ריפוי וכולם מסייעים לשמור על איזון וכוחות להמשיך ולהתמודד עם המשבר. כל אחד יכול לזהות מה "עובד" עבורו נכון ומצליח להרגיעו. 

להיות קטר ולא קרון – להוביל ולא להיות מובל. היכולת להוביל עצמך (תחושות ומעשים) מקרינה על יכולתך להוביל גם אחרים. כל השאר נגזר מכך. הובלה בוטחת הנעשית ברגישות ונחישות, משפיעה גם על הסביבה .במשפחה ההורה הוא הקטר. לכן זיגזוג שלו עלול להוריד את כל השאר מהפסים.

 הורות מחייבת אחריות ושליטה

הידיעה כי "סומכים עלי". הילדים נושאים אלי עיניים, שואבים ממני כוחות,  "אין לי את הלוקסוס ליפול" אני "בתפקיד".

לקנות ולהקנות ידע ומידע-

אמין איכותי , אך לא מציף. נזכור כי כל מה שאיננו יודעים , הדמיון שלנו משלים והוא הרבה יותר קיצוני מידע. לכן ידע יכול להיות גורם מרגיע, יגביר תחושת שליטה  ויאפשר התארגנות נכונה.

טיפול בשעת משבר-

מיקוד ב"כאן ועכשיו", לתרגם רגש לעשייה. לפעול ולהפעיל. אין מקום למשימות ארוכות טווח. מטלות מוגדרות, קצרות ותבניתיות, מגבירות אף הן תחושת שליטה ומסלקות חוויה של חוסר אונים

לשמור על ריטואלים קבועים ושיגרה- ככל שניתן  

ימי הולדת, משחקי חברה, תחביבים, יש בהם כוח, הסחת דעת ומסר. כי  אם אני מוצאת לזה זמן ומקום , סימן שהדברים בשליטה. 

שותפות גורל.

אנחנו לא לבד. לשמור על תחושת "יחד". לזכור שהכלל חזק יותר מאוסף הבודדים שבתוכו. לשמור על קשר לראות ולהיראות. לשמר קשר אישי/משפחתי/חברתי, ככל שניתן. 

"כתובת על"

כולנו זקוקים למשענת. גם החזקים שבינינו. כדי להוות "כתובת על" עבור הילדים, הורה צריך "כתובת על"  עבור עצמו. התחלקות במשא מרגיעה ומאפשרת עמידות ועבודה מאומצת לאורך זמן ממושך יותר. 

כתובת על יכולה להיות מקצועית ו/או רגשית.

*** הערות ושאלות תתקבלנה בשמחה- 052-6400885    https://www.facebook.com/edna.shitrit 

הכותבת מטפלת בילדים ונוער , מדריכת הורים ומאמנת אישית.

4.5 2 votes
Article Rating
- פרסומת -spot_img

כתבות נוספות

הערה 1

Subscribe
Notify of
1 תגובה
Inline Feedbacks
View all comments
מיה
2 years ago

עדנה אלופה 🙂 כרגיל, כותבת מהמם

- פרסומת -spot_img

חדשות אחרונות

1
0
Would love your thoughts, please comment.x
דילוג לתוכן