נס ציונה בחדשות

לקראת חג הפורים מאמר מאת ורד פלסקוב

חג הפורים מתקרב אלינו ועמו המצווה לשמוח והאפשרות לצאת לרגע מהשגרה היומיומית, להחליף זהות ליום אחד ולתת ביטוי לצדדים שונים באישיות שלנו, כאלה שלא תמיד באים לידי ביטוי ביום יום. ההכנות לחג בעיצומן והתרגשות רבה באוויר וגם התלבטויות שונות: למה מתחפשים השנה? איך בוחרים תחפושת עם הילד? מה עושים אם הילד מסרב להתחפש?  כמה מחשבות על ההיבטים הרגשיים-חברתיים וקוגניטיביים בהקשר לחג הפורים.

  • התחפושת מאפשרת לילדים "להשאיל" את התכונות שחסרות להם ביום יום ו"להטעין את עצמם" בתכונות טובות, נערצות, כוחניות או מפחידות דרך הדמות אליה בחרו להתחפש.
  • עמדה הורית של סקרנות והתעניינות כלפי בחירתו של הילד, עוד בטרם אנחנו מכוונים אותו לתחפושת שנראית לנו מתאימה יותר הינה חשובה ועשויה לאפשר  "הצצה לעולמו הפנימי". שאלו את הילד מדוע בחר דווקא את התחפושת שבחר ודרך תשובותיו תוכלו ללמוד: האם חשוב לו לבחור תחפושת "פופולארית" כדי לחוש שייך ובעל ערך חברתי? האם רוצה להתחפש לדמות מפחידה כדרך להתמודד עם הפחד שלו ולהפוך בעצמו להיות "המפחיד"  ובכך להחזיר לעצמו תחושת שליטה ? מה מניע אותו בבחירתו
  • שוחחו עם הילד על הדומה והשונה בינו לבין הדמות אליה בחר להתחפש? אילו תכונות היה רוצה לקחת ממנה אליו ? ואילו כוחות (למשל: של גיבור על) כבר קיימים אצלו. שיח כגון זה, המעודד לתהליכים של התבוננות עצמית ורפלקציה שחשובים מאוד ליכולת לניהול וויסות רגשות והתנהגות, ולא רק בפורים.   
  • ואם ברגע האמת הילד מסרב או פוחד להתחפש ? ילדים רבים  נרתעים מהמגע עם הבד הלא נעים של התחפושת או חוששים מכך שאינם מזהים את עצמם ואת סביבתם, אחרים פוחדים מתחפושות מפחידות.
  • חשוב לנסות להבין מה בדיוק מרתיע את הילד ולחשוף אותו לתחפושת בהדרגתיות– לאפשר לו לגעת בתחפושת כשהיא בשקית, לתלות אותה בחדר כדי שיוכל לראותה מרחוק. ניתן להציע לו לשחק באביזר אחד ובהמשך, אם מסכים למדוד את התחפושת ניתן להגדיל בהדרגה את משך זמן לבישתה. אפשר לשלוח את התחפושת לגן/לביה"ס בשקית, אולי האווירה הכיפית תעודד אותו להתחפש בעצמו.
  • חשוב לבחור את התחפושת בהתחשב במידת הנוחות שלה ולהימנע מתחפושות שמגרדות או כאלה שמונעות מהילד להיות עצמאי בלבישתן או בפשיטתן (למשל כשהולך לשירותים בגן/בביה"ס).
  • בבחירת התחפושת יש אלמנטים של התארגנות והתכוננות מראש, קחו בחשבון שהיכולת המנטאלית והרגשית של ילדים קטנים אינה בהכרח תואמת את זמני המשלוח של אתרי הקניות באינטרנט.
  • אלמנטים של בחירה, וויתור והתחשבות במגבלות המציאות: לבחור תחפושת אחת מיני רבות ולוותר על כל האחרות, להתחשב במגבלות של תקציב/בטיחות/הנחיות של ביה"ס. זוהי מיומנות חשובה שמתפתחת עם הזמן ובחג פורים ניתן לתרגל אותה.
  • נסו לתזמן את מסע קניית התחפושת לזמן שהילדים הקטנים לא עייפים או רעבים מדי. רוב חנויות התחפושות מציפות מאוד בעיקר לילדים קטנים ולילדים עם קושי בוויסות חושי.

  • בגיל ההתבגרות בני נוער עסוקים בחיפוש ובניית הזהות העצמית שלהם, לעיתים מוותרים על מנהג ההתחפשות שנחווה עבורם כ-"תינוקי" בעוד הם רוצים להשתייך לעולם המבוגרים. לעיתים התחפושות תהיינה פרובוקטיביות ותייצגנה את ההתפתחות המינית שאופיינית לגיל זה. ולעיתים התחפושת תהייה ילדותיות, ותספר בעיקר על צורך לחזור קצת לעולם הילדות, רגע לפני שפורחים מהקן (בעיקר בתיכון).
  • דברו עימם על כך שמסכות ותחפושת יכולות לגרום לאנשים לכופף נורמות חברתיות  ולהתנהג באופן קיצוני יותר מאשר בדרך כלל וסייעו להם להיות מודעים להתנהגותם ולהתנהגות של חבריהם הקרובים.

ושיהיה לכולנו חג פורים שמח, מהנה ובטוח.

נכתב ע"י ורד פלסקוב – פסיכולוגית חינוכית, השירות הפסיכולוגי-חינוכי בנס-ציונה

Leave a Reply

  Subscribe  
Notify of

פוסטים אחרונים